You are here
Home > Moreni > Moreni > DESPRE PETROLUL ROMANESC CU ….NOSTALGIE -9 .EXTRACTIA SI PRELUCRAREA PETROLULUI INTRE ANII 1857-1916 !

DESPRE PETROLUL ROMANESC CU ….NOSTALGIE -9 .EXTRACTIA SI PRELUCRAREA PETROLULUI INTRE ANII 1857-1916 !

Odata cu saparea primelor sonde in Romania , atunci cand erau interceptate zacaminte cu presiuni mari,gazele si petrolul tasneau cu viteza la suprafata, provocanddeseori incendierea instalatiilor si victime omenesti.Aceste sonde erau denumite „puturi tasnitoare” si antreprenorului nu-i revenea altceva de facut decat sa recolteze titeiul in bazinele de pamant sapate in jurul sondei. Eruptiile erau insa de scurta durata ; ele incetand imediat ce gazele din pamant se consumau. Atunci cand presiunea gazelor devenea insuficienta pentru propulsarea titeiului la suprafata, extragerea lui in continuare se facea cu ajutorul unor pompe speciale de diferite tipuri astfel ;
1)pompe cu piston in miscare rectilinie -alternative.
2)pompe centrifuge.
3)pompe rotative cu ax .
Pentru exploatarile din Valea Lunga (Dambovita) s-a experimentat pulsatorul cu abur. El consta dintr-un cilindru scufundat in titei si avand doua supape , una de aspiratie, alta de refulare. Aburul patrundea sub presiune in cilindru, unde, prin condensare, provoca o detenta sub efectul careia supapa de aspiratie se deschidea, permitand titeiului sa intre in cilindru. Prin patrunderea aburului din nou in cilindru,titeiul era impins prin supapa de refulare spre suprafata, obtinandu-se astfel un debit ascendent de titei. La majoritatea lucrarilor se folosea insa lacaritul titeiului cu ajutorul lingurii. Manevra se executa cu un troliu mai mic numit „friction”.
Anul 1857 este o piatra de hotar, insemnand oficial nasterea unei noi industrii care , de atunci, nu a incetat sa creasca si sa se diversifice, dand produse ce se intalnesc in oricare din activitatile cotidiene.Titeiul fiind azi cautat,extras, prelucrat si utilizat pe toate continentele, pe uscat si pe mare, in desert,in jungla si in zone arctice. In anul 2000 s-au extras si s-au prelucrat cca patru miliarde tone de titei, din care,alaturi de carburanti, combustibili, uleiuri minerale etc , se obtin peste cinci mii de produse de baza, din cele mai diferite, fara de care civilizatia actuala n-ar putea fi de conceput.
Desigur ca intreprinderea lui Teodor Mehedinteanu nu este singulara ; aceasta are precedente multiple, insa modeste,, momentul 1857 descxhizand in tara noastra o epoca ce s-ar putea etapiza in trei perioade;
-Pana la primul razboi mondial.
-Intre cele doua razboaie mondiale.
-Dupa ultima conflagratie mondiala .
Generic , am putea numi prima perioada ca fiind cea de formare si afirmare a unei noi industrii, astfel incat in deceniile trei si patru ale sec 20 sa se manifeste maturitatea industriei prelucrarii titeiului si in fine dupa cel de-al doilea razboi mondial , sa se manifeste plenar alaturi de conversia petrolului brut in marfuri traditionale, dar de o calitate mult sporita, transformarea petrochimica a acestuia in produse de sinteza de inalta tehnicitate, cu proprietati si utilizari speciale.
Capacitatea rafinariilor si numarul acestora cresc vertiginos astfel incat la finele sec 19 existau in Regatul Romaniei 87 „distilarii” situate in 28 de localitati din judetele ; Prahova , Dambovita Buzau. Bacau, si Ilfov sau in localitati inca neunite cu tara ; Brasov,Orsova, Oravita Dej , Cernauti.
Aparitia capitalului strain -englez, german,maghiar,francez si american , au dus la dezvoltarea unor mari rafinarii , fruntase in Europa.
Se ajunge astfel , in 1907-1908, la existenta in Romania a 54 de rafinarii cu o „putere de distilerie” de 1 893 195 tone, printre care se remarca „Steaua Romana”-Campina, „Vega”, „romano Americana”, „Colombia”, „Astra Romana ” din Ploiesti, rafinarii care au continuat sa se dezvolte, functionand pana dupa cel de-al doilea razboi mondial.
Productia rafinariilor, axata initial pe petrol lampant se diversifica in urma aparitiei si extinderii motorizarii, automobilismului si aviatiai, ca urmare a inventiei motorului cu explozie pe benzina de catre germanul Nikolaus August Otto in 1876, si a celui cu aprindere prin compresie, alimentat cu motorina in 1892-1893 tot de catre un inginer german, Rudolf Diesel.
Caile ferate sunt stimulate sa foloseasca pentru locomotive, drept combustibil pacura in combinatie si chiar in locul carbunelui, solutie care se prefera si pentru vapoare. Se dezvolta deci productia de benzina si motorina care, pana spre sfarsitul sec 19 erau produse deseu si blocau rafinariile.
Se dezvolta productia de uleiuri minerale pentru uns , intrucat pacura folosita la inceput in acest scop nu mai corespundea cerintelor noilor masini. Un debuseu tot mai larg il are parafina rezultata din distilatele uleioase
Mai multe despre rafinariile de petrol din Romania aici.https://vasiledragomir.wordpress.com/2017/01/13/rafinariile-de-petrol-din-romania-1/

Această prezentare necesită JavaScript.

Vasile Dragomir
Nascut la 23.12.1951. Casatorit cu doi copii majori . Formatie profesionala =Inginer Foraj extractie (masterat in domeniul forajului dirijat din anul 1996) In momentul de fata , lucrez de acasa !!!
http://www.vasiledragomir.ro

Lasă un răspuns

Top