You are here
Home > Viata de petrolist > COBORAREA UNEI TURLE LA O INSTALATIE DE FORAJ Tip TDA 160 B !

COBORAREA UNEI TURLE LA O INSTALATIE DE FORAJ Tip TDA 160 B !

Pentru cei care doresc sa vada , uite asa se coboara turla , dupa terminarea lucrarilor de foraj , la o instalatie de foraj de tipul  TDA 160 B , care  a fost fabricata la UPET Targoviste de cca 12 ani .( Acum nu stiu daca se mai fabrica ) .
Fiind o instalatie de foraj relativ simpla pasii de urmat dupa terminarea lucrarilor de foraj sunt urmatorii ( la fel ca la MR700 sau MR 8000:
-Eliberarea partii din fata a instalatiei ( rampa de prajini de foraj si „racul” de scule de foraj . Se stie ca la terminarea forajului pe rampa se afla garnitura de prajini grele si prajini de foraj , deasemeni burlanele ramase de la operatia de tubaj . Daca este posibil ( compania are mijloace auto ptr dispozarea garniturii de foraj si a restului de burlane , se executa operatia de eliberare a rampii de material tubular ) daca acest lucru nu este posibil , este obligatoriu mutarea materialului tubular in alta pozitie in careul sondei pentru a se demonta rampa de scule , apoi nivelarea terenului ( unde nu este dalat) pentru a permite accesul a doua automacarale mari de 18 to , de o parte si de alta a jilipului.
-Demontarea Top -Drive-ului . Este o operatie care necesita mare atentie si care consta in demontarea partii elastice ( furtunele de legatura dintre centralina – partea de actionare si Top Drive-ul propriuzis . Apoi se demonteaza Top Drive-ul se da jos din sonda , se aseaza in dispozitivul de transport si se depoziteaza la loc de incarcare .
-Demontarea sinelor de la Top Drive ,Operatie care se face de jos in sus ( sinele sunt sustinute in turla cu macaraua de foraj ,Apoi se demonteaza una cate una fiind scoase din turla cu automacaraua de 18 to si asezate pe sol la pozitie pentru incarcare
Demontarea ancorelor turlei si pozitionarea acestora in forma de „colaci” pe langa turla .
– Coborarea primului tronson al turlei . Dupa finalizarea demontarii sinelor responsabilul mecanic sau maistrul de montaj , care lucreaza la pupitrul de comanda sondor sef , ridica macaraua la geamblac , cupleaza toba de lacarit , deblocheaza „lacatele” dintre primul si al doile tronson al turlei si incet incepe coborarea primului tronson cu sondorii fixati langa cablurile ancorelor turlei pentru a se evita „incurcarea ” cablurilor .
– Demontarea si darea afara din turla a podului podarului . Dupa ce se desfac ancorele de la podul podarului si se fixeaza in interiorul podului , se sixeaza cablurile cu 4 carlige din pozitiile fixe ale podului podarului( in 4 puncte ) si cu miscari usoare se scot „urechile” podului din locasurile de fixare din turla si cu mare atentie si bine dirijat de o persoana desemnata se scoate ( cu ajutorul automacaralei de 18 to fixata in fata substructurii) podul din turla si se aseaza la loc de incarcare .
-Rabatarea tronsonului al doilea al turlei .Cu sondorii fixati la cablurile ancorelor , reponsabilu care a coborat si primul tronson realizeaza si operatia de rabatare a turlei . Intotdeaua la operatiile la care am participat si eu aceasta etapa a procesului de rabatare nu a durat mai mult de 15 minute .
– Tragerea cablului de foraj pe toba granicului. Dupa ce este turla la sol este o operatie care presupune un efort fizic si anume tragerea cablului de foraj pe toba granicului ( si eliberarea grupului macara carlig) si apoi tragerea cablului de pe toba granicului pe toba de lemn ( pentru transport la locatia urmatoare ) , Cu operatia de scoatere a grupului macara carlig din turla si pozitionarea ei la loc de incarcare se incheie practic operatia de coborare a turlei .
– Pentru operatia de transport cu ajutorul celor doua macarale de 18 to se da turla jos de pe instalatie si se incarca pe un camion extra lung cu care se realizeaza transportul

O instalatie  pentru foraje pana la cca 2000 m , se monteaza -demoneaza si se coleteaza usor pentru transport.

Fotografiile cu demontajul sunt de la sonda 16 Caragele ( zona Faurei) .

Această prezentare necesită JavaScript.

Vasile Dragomir
Nascut la 23.12.1951. Casatorit cu doi copii majori . Formatie profesionala =Inginer Foraj extractie (masterat in domeniul forajului dirijat din anul 1996) In momentul de fata , lucrez de acasa !!!
http://www.vasiledragomir.ro

Lasă un răspuns

Top